ঈশ্বরস্ততি

অষ্টম শ্রেণি (মাধ্যমিক) - সংস্কৃত - প্রথম অধ্যায় | NCTB BOOK

(ক) কর্মবিষয়কাঃ শোকাঃ

কর্মণ্যেবাধিকারস্তে মা ফলেষু কদাচন।

যা কর্মফলহেতুভূমা তে সঙ্গোহত্বকর্মণি ॥ ২/৪৭

নিয়তং কুরু কর্ম ত্বং জ্যায়ো হ্যকর্মণঃ।
শরীরযাত্রাপি চ তে ন প্রসিধ্যেদকর্মণঃ ॥ ৩/৮

যজ্ঞার্থাৎ কর্মণোহন্যত্র লোকো২য়ং কর্মবন্ধনঃ ।
তদর্থং কর্ম কৌন্তেয় মুক্তসঙ্গঃ সমাচর । ৩/৯

ন বুদ্ধিভেদং জনয়েদজ্ঞানাং কর্মসঙ্গিনাম্।
যোজয়েৎ সর্বকর্মাণি বিধান যুক্তঃ সমাচরন 3/26

(খ) জ্ঞানবিষয়কাঃ শোকাঃ

শ্রেয়ান দ্রব্যময়াদ্যজ্ঞাজ জ্ঞানযজ্ঞঃ পরন্তপ।
সর্বং কর্মালিং পার্থ জ্ঞানে পরিসমাপ্যতে ॥৪/03

তদ্বিন্ধি প্রণিপাতেন পরিপ্রশ্নেন সেবয়া।
উপদেক্ষ্যস্তি তে জ্ঞানং জ্ঞানিনস্তত্ত্বদর্শনঃ ৩/৩৪

নহি জ্ঞানেন সদৃশং পবিত্রমিহ বিদ্যতে।

তৎ স্বয়ং যোগসংসিদ্ধঃ কালেনাত্মনি বিন্দতি ॥ ৪/৩৮

শ্রদ্ধাবান লভতে জ্ঞানং তৎপরঃ সংযতেন্দ্রিয়ঃ।
জ্ঞানং লম্বা পরাং শান্তিমচিরেপাধিগচ্ছতি । ৪/৩৯

(গ) ভক্তিবিষয়কাঃ শোকাঃ

সততং কীৰ্ত্তয়ন্তো মাং যতন্তশ্চ দৃঢ়ব্রতাঃ।
নমস্যগুণ্ড মাং ভক্ত্যা নিত্যযুক্তা উপাসতে ৯/১৪

পত্রং পুষ্পং ফলং তোয়ং যো মে ভক্ত্যা প্রযচ্ছতি ।
তদহং ভক্ত্যুপহূতমনামি প্রতাত্মনঃ । ৯/২৬

ক্ষিপ্রং ভবতি ধর্মাত্মা শশ্বচ্ছান্তিং নিগচ্ছতি।
কৌন্তেয় প্রতিজানীহি ন মে ভক্তঃ প্রণশ্যতি ৯/৩১

যো ন তুষ্যতি ন শ্লেষ্টি ন শোচতি ন কাঙ্ক্ষতি।
শুভাশুভপরিত্যাগী ভক্তিমান্ যঃ স মে প্রিয়ঃ ॥ ১২/১৭

অনুশীলনী

শব্দার্থ :

অকর্মণঃ - কর্ম না করা থেকে। প্রসিষ্যেৎ – নির্বাহ হয়। যোজয়েৎ - কর্মে নিযুক্ত রাখবেন। কৌন্তেয়
-
হে কুন্তীপুত্র। বিদতি - লাভ করে। জ্ঞানং তৎপরঃ – জ্ঞাননিষ্ঠ। সংযতেন্দ্রিয়ঃ – জিতেন্দ্রিয়। পরিপ্রশ্নেন
- বিনীত জিজ্ঞাসার দ্বারা। ভক্যুপহূতম - ভক্তিপ্রদত্ত। প্রতিজানীহি – নিশ্চয়রূপে জান।

ব্যাকরণ

(ক) সন্ধি বিচ্ছেদ :

হ্যকর্মণঃ = হি + অকর্মণঃ। প্রসিখ্যে কর্মণঃ প্রসিধ্যেৎ + অকর্মণঃ। কর্মণ্যেবাধিকারস্তে = কর্মণি + এব
=
+ অধিকারঃ + তে। পবিত্ৰমিহ = পবিত্রম্ + ইহ। কর্মাশিলং = কর্ম + অখিলং। নিদর্শনঃ =
জ্ঞানিনঃ + তত্ত্বদর্শিনঃ। শান্তিং শশ্বৎ + শান্তিং।

(খ) কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় :

অকর্মণঃ - অপেক্ষার্থে ৫মী। জ্ঞানেন 'সদৃশম্' শব্দযোগে ৩য়া। কর্মণি – অধিকরণে ৭মী। শ্রদ্ধাবান
-
- কর্তায় ১মা জ্ঞান কর্মে হয়া। সেয়া - করণে ওয়া। ভা - করণে ওয়া।
-

(গ) ব্যাসবাক্যসহ সমাসের নাম :

শরীরযাত্রা শরীরস্য যাত্রা (৬ষ্ঠী তৎ)। সংযতেন্দ্রিয়ঃ সংযতানি ইন্দ্রিয়াণি যস্য সঃ (বহুব্রীহি)।

তত্ত্বদর্শিনঃ – তত্ত্বং পশাস্তি যে (উপপদত)। দৃঢ়তাঃ – দৃঢ়ং ব্ৰতং যেষাং তে (বহুব্রীহি)। ধর্মাত্মা – ধর্মঃ
-
-
আত্মা যস্য সঃ (বহুব্রীহি)।

প্রশ্নমালা

শূন্যস্থান পুরণ কর :

(ক)
- সর্বকর্মাণি বিধান যুক্তঃ সমাচরন।
(খ) তদর্থং কর্ম কৌন্তেয়

- সমাচ

(গ) -তে জ্ঞানং জ্ঞানিনস্তত্ত্বদর্শিনঃ ।

(ঘ) নমস্যন্তশ্চ মাং ভক্ত্যা -
- উপাসতে।

(ঙ) ক্ষিপ্ৰং ভবতি ধর্মাত্মা

বাক্য গঠন কর :

নিগচ্ছতি।

কুরু, সমাচর, কদাচ বিদ্যতে, প্রণশ্যতি।

শব্দার্থ লেখ :

কৌন্তেয়, অকর্মণঃ, বিন্দতি, সংযতেন্দ্রিয়ঃ, প্রতিজানীহি।

81
ভাবার্থ দেখ

কালেনাত্মনি বিন্দতি
মে প্রিয়া
(খ) যোন

(ক) নহি.

(গ) নিয়তং কুরু
সন্ধি বিচ্ছেদ কর :
প্রসিদোদকর্মণঃঃ

পরিভ্রমিহ, শশ্বচ্ছান্তিং, কর্মখিলং, হাকর্মণঃ।

কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় কর :
কর্মণি, ভক্ত্যা, অকর্মণঃ, জ্ঞান, জ্ঞানেন।

ব্যাসবাক্যসহ সমাসের নাম লেখ :
তত্ত্বদর্শিনঃ, শরীরযাত্রা, দৃঢ়ব্রতাঃ, ধর্মাত্মা।

বাংলায় অনুবাদ কর :

(ক) কর্মণ্যেবাধিকারস্তে · সঙ্গোহত্বকর্মণিঃ

(খ) শ্রদ্ধাবান

শান্তিমচিরেণাধিগচ্ছতি

পত্রং
প্রতাত্মনঃ।

ক্ষিপ
প্রণশ্যতিঃ

ভক্তিসম্পর্কিত একটি শোক মুখস্থ দেখ ।

১০। শ্রীমদৃভগবদ্‌গীতার চতুর্থ অধ্যায়ের ৩৯ নম্বর লোকটি উদ্ধৃত কর।

১১। কর্মবিষয়ক একটি শোক মুখস্থ লেখ।

 

Content added By

আরও দেখুন...

Promotion

Promotion